Categorieën

Land

Amazon was een van de eerste grote bedrijven in Amerika die goederen via het internet verkocht. Oorspronkelijk verkocht het platform alleen boeken, maar na groot succes werden hier ook andere producten aan toegevoegd. Amazon had al vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Italië en Oostenrijk, maar sinds 10 maart 2020 is ook de Nederlandse website gelanceerd (1). Er werd volop gespeculeerd dat deze lancering een grote impact zou hebben op Nederlandse webshops, maar hoe zit dit in werkelijkheid? 

Bezoekersaantallen van Amazon groeien

Deskundigen verwachtten in 2020 dat Amazon snel terrein ging winnen in Nederland. Retaildeskundigen gaven aan dat het Amerikaanse bedrijf een sterke digitale infrastructuur heeft en met Amazon Prime een unieke ervaring voor klanten gaat bieden. Met Prime hoeven de consumenten namelijk geen verzendkosten te betalen, maar het abonnement biedt tegelijkertijd ook een streamingdienst (2). Het succes van het platform is vandaag de dag terug te zien in de bezoekersaantallen. Sinds de lancering van de bezochten zo’n 1 miljoen mensen de Nederlandse website. Een jaar later is het verkeer per maand gestegen naar ongeveer 3.5 miljoen bezoekers. Dit is een stijging van 350%! (3).

Meer organisch verkeer

Een opvallend feit is dat het organisch verkeer sinds de lancering met ongeveer 600% is gegroeid. Het betaald verkeer is slechts 20% gegroeid. Een reden hiervoor is het steeds groter wordende aanbod. Steeds meer externe bedrijven bieden hun producten aan op het Nederlandse platform. Dit zorgt ervoor dat mensen die zoeken op een bepaald product steeds vaker bij Amazon uitkomen. Daarnaast is het aantal zoekwoorden met top drie posities in de afgelopen 12 maanden sterk toegenomen. Het is dus helemaal niet gek dat je het Amerikaanse e-commercebedrijf steeds vaker voorbij ziet komen in je organische zoekresultaten (3). 

Amazon Nederland

Nieuwe beschikbare features 

Bij de lancering van Amazon in Nederland waren nog niet alle features beschikbaar. Heb je de Amazon Sponsored Products wel eens voorbij zien komen? Dit was in 2020 nog niet mogelijk, maar sinds begin 2021 kunnen externe verkopers hun sales verhogen door te adverteren met bepaalde producten. Het werkt eigenlijk soortgelijk als Google shopping: door een bod te plaatsen kun je hoger ranken in de zoekresultaten op de website. Zo zullen potentiële klanten jouw producten sneller vinden en verhoog je je naamsbekendheid, maar wellicht ook je sales. Het adverteren werkt echter iets anders dan op Google. De conversiepercentages liggen namelijk een stuk hoger, maar veel minder mensen klikken op het product (3).

Heb jij wel eens iets aangeschaft op Amazon? Of shop je liever bij Nederlandse webshops

Bronnen:

1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amazon.com

2: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/gevolgen-komst-amazon-nederland

3: https://blauwemonsters.nl/blog/de-opkomst-van-amazon-in-nederland/

Tags:

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten