Categorieën

Land

Hoe weet je nu wat je koopt?

Als je in de winkel staat, kun je alles wat je mooi vindt even inspecteren. Pakken, vasthouden, voelen, aan- en uitzetten, even uitproberen, aantrekken, kortom, je weet precies wat je koopt. Bij online aankopen weet je dit niet. Daar ga je af op een of meerdere foto’s en een beschrijving. Hoe weet je nu zeker of je dit product wel wil hebben? En dan, heb je eindelijk besloten dat je het product wil hebben, gaat het na 3 maanden kapot. Wat dan? Vragen waar iedereen wel eens tegenaan loopt. De zichttermijn en garantieperiode geven hier antwoord op. Maar hoe zit dat precies en welke rechten heb je als consument?

Zichttermijn

In principe heb je bij online aankopen altijd veertien dagen om het product te inspecteren. Deze dagen worden ook wel de ‘zichttermijn’ of ‘bedenktijd’ genoemd. In deze veertien dagen mag je je bestelling kosteloos ongedaan maken. Als je dit doet, moet de verkoper het betaalde bedrag volledig terugbetalen, inclusief eventuele verzendkosten. De zichttermijn gaat in vanaf het moment dat je de volledige bestelling hebt ontvangen. Als deze uit aparte pakketjes bestaat, gaat deze termijn in op de dag dat je het laatste pakket binnen hebt.

Uitzonderingen die de regel bevestigen

Er zijn een aantal items waar je geen bedenktijd voor krijgt. Dit komt bijvoorbeeld omdat de producten niet meer verkocht kunnen worden als ze terugkomen. De producten die geen bedenktijd hebben zijn onder andere tijdsgebonden producten als tijdschriften en kranten. Een gepersonaliseerd fotoalbum, een pak op maat of een speciaal gemaakt sieraad, zijn afgestemd op jouw wensen. Hierdoor kunnen deze niet meer verkocht worden na jou en bestaat er geen zichttermijn voor. Ook etenswaren of bloemen, die bederfelijk zijn kun je niet retourneren. Om hygiënische redenen heb je ook geen bedenktijd voor badkleding of lingerie.  Als laatste kun je ook telefoons, cd’s en dvd’s niet zomaar retourneren, omdat deze verzegeld zijn.

Garantie voor een goed product

Bij een online aankoop heb je recht op een goed product. Ook als je het product al een tijdje gebruikt. Een product is ‘niet goed’ als het niet compleet is, beschadigd is, kapot is of als het de beschrijving niet waarmaakt. In een van deze gevallen kun je actie ondernemen. Hoe lang de garantietermijn is, hangt af van het product. Een product dat slechts een korte levenscyclus heeft, heeft een kortere garantietermijn dan een product met een lange levenscyclus. Als jouw product binnen 6 maanden kapot gaat, moet de verkoper aantonen dat dit jouw schuld is, omdat je bijvoorbeeld slecht ermee bent omgegaan. Als het na deze zes maanden kapot gaat, draag jij deze bewijslast. Je moet dan dus aantonen dat het níet jouw fout is geweest.

Het beste is om van tevoren te weten wat je koopt. Hiervoor moet de verkoper jou natuurlijk wel informatie geven. Lees welke informatie een bedrijf verplicht is jou te geven. Als je het product eenmaal gekocht hebt, heb je nog wel tijd om het te retourneren. Ook als je het product al een tijdje gebruikt, heb je nog de mogelijkheid het product terug te sturen. Dit kan alleen als het geen goed product is. Als je zelf het product kapot hebt gemaakt, kun je het niet meer opsturen.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten