Categorieën

Land

Reviews en klachten

Online shoppen is een gemakkelijke manier om producten te kopen. Je hoeft immers niet helemaal naar een winkel toe, en je bent met een muisklik in de volgende winkel. Het gaat allemaal veel sneller. Meestal. Soms is het namelijk ook zo dat een webshop bijvoorbeeld jouw bestelling niet goed doorkrijgt of technische problemen ondervindt. Hierdoor zal jouw bestelling niet zo verlopen zoals hij hoort te verlopen. In sommige gevallen word je dan goed geholpen en geïnformeerd, waardoor je precies weet wat je moet doen en wat je kunt verwachten. In andere gevallen gebeurt dit niet en hoop je dat niemand dit ooit ook hoeft mee te maken. Maar hoe laat je dit blijken? Als jij dit niet naar buiten brengt, zal er niets veranderen. Je hebt dan een aantal opties.

Webshop review

Er bestaan legio review websites, waarop je met een beoordeling kunt aangeven wat je van de webshop vindt. Dit kan algemeen zijn, of juist heel specifiek. Op deze website kunnen andere consumenten dan kijken of ze de webshop vertrouwen, gebaseerd op de mening van anderen. Als je de eerste bent die over een bepaalde webshop een review plaatst, is het heel gekleurd – het is immers alleen jouw mening. Maar als heel veel mensen hetzelfde zeggen, wordt de beoordeling steeds waardevoller.

Productreview

Naast speciale review websites hebben veel webshops ook op hun eigen reviews. Deze zijn dan vaak gericht op de aangeboden producten of diensten. Bij deze klantreviews kun je een beoordeling geven van het product. Hierbij geldt hetzelfde principe als bij de beoordeling van webshops. Op het moment dat jij de enige bent die een reactie heeft geschreven, hoeft het nog niet zo te zijn. Maar als er veel meer klanten hetzelfde zeggen, wordt het steeds waardevoller. Dit is handig voor andere klanten die een keuze willen maken of ze het product willen hebben. Daarnaast is het ook voor de winkel handig, om te kunnen controleren of hun producten van de juiste kwaliteit zijn.

Actieve verandering

Een review kan zowel positief als negatief zijn en focust alleen op jouw ervaring met het product, de dienst of organisatie. Een klacht daarentegen is een aansporing richting de organisatie om echt actie te ondernemen. Als jij bijvoorbeeld jouw bestelling te laat hebt ontvangen, kun je een klacht schrijven naar de organisatie. De organisatie is namelijk verplicht binnen 30 dagen de bestelling te leveren. In deze klacht geef je aan dat je het hier niet mee eens bent en dat het dus veel te lang heeft geduurd. Het kan zijn dat de organisatie niet van jouw situatie op de hoogte was. Maar omdat je het laat weten, kunnen zij er actief achteraan om te regelen dat dit niet meer gaat gebeuren.

Geschillencommissie

Hoe doe je dat dan? Een klacht inzenden? Dat kan per organisatie verschillen. Ook deze informatie moet de betreffende organisatie jou geven. Meestal hebben de online shops een klantenservice of klachtenformulier dat je in kunt vullen. Als je vindt dat je klacht (nog steeds) niet goed is opgelost door de organisatie zelf, dan kun je verdere stappen ondernemen. Is de webshop aangesloten bij een keurmerk, dan kun je ook naar een geschillencommissie toestappen. Deze commissie kijkt dan nog een keer naar je klacht en dient dan als een bemiddelaar tussen jou en de betreffende organisatie.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten