In 1947 werd in Zweden de nieuwe modeketen voor vrouwen (Hennes) geopend. In 1968 wordt de M van Mauritz toegevoegd en wordt de naam veranderd in Hennes & Mauritz. Vanaf dit moment wordt ook mannen- en kinderkleding verkocht. Met het nieuwe en vooruitstrevende concept regelmatig bijgewerkte mode tegen betaalbare prijzen, veroveren zij al snel de wereld. Er vinden veel nieuwe ontwikkelingen plaats:
- 1973 – Ondergoed wordt aan het assortiment toegevoegd en Anni-Frid Lyngstad wordt het eerste supermodel voor H&M
- 1974- De winkels krijgen de naam: H&M
- 1980 – Internationale filialen worden geopend
- 1990 – Lancering jaarlijkse kerst ondergoed-campagne
- 1998 – Introductie online shoppen
- 2000 – Opening van het eerste filiaal in de VS
- 2004 – Karl Lagerfeld gaat als eerste topdesigner samenwerken met H&M
- 2007 – Opening van het eerste filiaal in het oosten: Hong Kong
- 2009 – Lancering van H&M home
- 2010 – Eerste collectie van duurzame materialen
- 2012 – Lancering H&M Plus Size
- 2014 – H&M sport wordt gelanceerd en de schoenen collectie wordt uitgebreid en geactualiseerd
- 2015 – Make-up, lichaamsverzorging- en haarstyling producten wordt toegevoegd aan het assortiment
- 2017 – Lancering van het merk ARKET
Inmiddels heeft H&M zo’n 4500 filialen in 64 verschillende landen. Met een breedt assortiment aan verschillende producten op het gebied van mode, accessoires en wonen is de modeketen nog steeds vol in ontwikkeling.